DLM gevelschadeherstel
Het Vergun 26 d
6931KD Westervoort
e info@dlm-gevelschadeherstel.nl
IBAN NL55 INGB 0006 9537 36
Btw-nr NL862628106B01
KvK 82850410
Algemene Voorwaarden DLM gevelschadeherstel
ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten, aanbiedingen en op alle overeenkomsten tussen DLM gevelschadeherstel, gevestigd te Westervoort, en de opdrachtgever.
- Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
- Het door de opdrachtgever zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing ervan.
- De toepasselijkheid van eventuele andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk door DLM gevelschadeherstel van de hand gewezen.
- Indien enig beding van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar zou zijn, strekt deze zich slechts uit tot dat betreffende onderdeel en laat zij de overeenkomst voor het overige in stand.
- Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met DLM gevelschadeherstel, voor de uitvoering waarvan door DLM gevelschadeherstel derden dienen te worden betrokken.
ARTIKEL 2: AANBIEDINGEN
- Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden etc. van DLM gevelschadeherstel zijn vrijblijvend, tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Wanneer een vrijblijvende offerte c.q. aanbieding wordt aanvaard, heeft DLM gevelschadeherstel het recht het aanbod binnen 3 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
- Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden etc. van DLM gevelschadeherstel zijn vrijblijvend, mits de te verrichten werkzaamheden zijn vastgelegd in een volledige omschrijving en/of anders is beschreven, al dan niet vergezeld van één of meerdere tekeningen. Laatstgenoemde omschrijving/tekening dient tegelijkertijd met eerstgenoemde stukken te zijn opgemaakt en eraan te zijn gehecht. Alsdan zal de omschrijving/tekening voor beide partijen bindend zijn.
- DLM gevelschadeherstel heeft het recht de eventueel bijkomende kosten die voortvloeien uit onvoorziene zaken/overmacht met betrekking tot de opdracht/offerte bij de opdrachtgever in rekening te brengen, tenzij DLM gevelschadeherstel de opdrachtgever vooraf schriftelijk op deze kosten heeft gewezen.
ARTIKEL 3: OVEREENKOMSTEN
- Overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden en/of overeenkomsten van koop en verkoop worden eerst door schriftelijke bevestiging van DLM gevelschadeherstel bindend.
- Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door DLM gevelschadeherstel bindend.
ARTIKEL 4: INSCHAKELING DERDEN
DLM gevelschadeherstel heeft de bevoegdheid om ter uitvoering van hetgeen overeengekomen is derden in te schakelen.
ARTIKEL 5: LEVERING EN LEVERINGSTERMIJNEN
- Levering geschiedt niet franco, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Opgegeven levertijden en termijnen waarbinnen werkzaamheden moeten zijn verricht en/of zaken moeten zijn geleverd, kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige levering c.q. beëindiging van de werkzaamheden dient DLM gevelschadeherstel derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld.
- Bij levering c.q. verrichten van werkzaamheden in gedeelten wordt elke fase als een afzonderlijke transactie beschouwd.
- Het risico betreffende zaken gaat over op de opdrachtgever op het moment van levering.
- Wanneer het niet mogelijk blijkt de zaken aan de opdrachtgever te leveren dan wel de werkzaamheden te verrichten wegens een oorzaak gelegen in de sfeer van de opdrachtgever, behoudt DLM gevelschadeherstel zich het recht voor de bestelde zaken en/of de materialen die voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn aangeschaft voor rekening en risico van de opdrachtgever op te slaan. DLM gevelschadeherstel stelt de opdrachtgever schriftelijk in kennis van de verrichte opslag en/of de belemmering in de uitvoering van de te verrichten werkzaamheden en stelt daarbij tevens een redelijke termijn waarop de opdrachtgever DLM gevelschadeherstel in staat moet stellen de werkzaamheden te hervatten en/of de zaken te leveren.
- Wanneer de opdrachtgever ook na verloop van de door DLM gevelschadeherstel gestelde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is de opdrachtgever door het enkele verloop van 1 (één) maand – gerekend vanaf de datum van opslag c.q. belemmering – in verzuim. DLM gevelschadeherstel heeft dan het recht de overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande of nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Het voorafgaande laat de verplichting van de opdrachtgever om de bedongen prijs, alsmede eventuele opslagkosten en/of andere kosten te voldoen, onverlet.
- DLM gevelschadeherstel heeft de bevoegdheid om – ter zake de nakoming van financiële verplichtingen van de opdrachtgever – vooruitbetaling of zekerheid van de opdrachtgever te verlangen alvorens tot levering over te gaan en/of met de werkzaamheden een aanvang te maken.
ARTIKEL 6: VOORTGANG, UITVOERING WERKZAAMHEDEN/OVEREENKOMST
- Voor de uitvoering van beglazingen vormen de relevante Nederlandse normen van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) en de Nederlandse Praktijk Richtlijn (NPR) het algemene uitgangspunt, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- DLM gevelschadeherstel kan niet eerder verplicht worden met de uitvoering van werkzaamheden c.q. de levering te beginnen voordat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in zijn bezit zijn en hij de eventueel overeengekomen (termijn)betaling heeft ontvangen. Bij hierdoor ontstane stagnatie, zullen de opgegeven leveringstermijnen naar evenredigheid worden bijgesteld. Ter zake aanvaardt DLM gevelschadeherstel geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, geleden door de opdrachtgever.
- Wanneer de leveringen of werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van DLM gevelschadeherstel niet normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden en/of wanneer de opdrachtgever in gebreke blijft met betrekking tot zijn verplichtingen, is DLM gevelschadeherstel gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder begrepen voorrijkosten, en schade aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
- Wanneer tijdens de uitvoering van de door DLM gevelschadeherstel aangenomen werken blijkt dat deze onuitvoerbaar zijn – hetzij ten gevolge van de DLM gevelschadeherstel onbekende omstandigheden, hetzij door overmacht – heeft DLM gevelschadeherstel het recht te vorderen dat de opdracht zodanig wordt gewijzigd dat de uitvoering van het werk mogelijk wordt. Behoudens wanneer het werk ten gevolge van de onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. DLM gevelschadeherstel heeft alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds verrichte werkzaamheden.
- De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat DLM gevelschadeherstel op de vooraf bekendgemaakte werktijden toegang krijgt tot de plaats(en) waar de werkzaamheden dienen te worden verricht. De locatie(s) dient/dienen te voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en andere overheidsvoorschriften.
- Wanneer ook derden in de betreffende ruimte of directe omgeving werkzaamheden moeten verrichten, dienen die werkzaamheden te zijn beëindigd voordat DLM gevelschadeherstel zijn werkzaamheden aanvangt, zodat deze onbelemmerd kunnen worden uitgevoerd.
- Eventuele benodigde vergunningen en/of aanmeldingen worden door de opdrachtgever verstrekt en/of verzorgd.
- De plaats(en) waar de werkzaamheden worden verricht, dienen vrij te zijn van materialen en voertuigen die de uitvoering kunnen belemmeren.
- De bouw- en steigervoorzieningen en eventueel hoogwerkers die benodigd zijn, dienen aanwezig te zijn en te voldoen aan de wettelijke voorschriften. Alle onkosten die door DLM gevelschadeherstel worden gemaakt op verzoek van de opdrachtgever, komen geheel voor diens rekening, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- De opdrachtgever staat DLM gevelschadeherstel toe om foto’s van de werkzaamheden en de voortgang hiervan te maken en reclame aan te brengen op het werkterrein of aan het werk zelf. Deze mogen worden gebruikt voor promotionele doeleinden van DLM gevelschadeherstel.
ARTIKEL 7: TRANSPORT
- Verzending van bestelde zaken geschiedt op een door DLM gevelschadeherstel te bepalen wijze, doch voor rekening en risico van de opdrachtgever, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- DLM gevelschadeherstel is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard en vorm dan ook, die verband houdt met het transport, al dan niet aan de zaken geleden.
- De opdrachtgever dient zich tegen voormelde risico’s behoorlijk te verzekeren.
- De opdrachtgever staat in voor een goede bereikbaarheid van de plaats van bestemming/losplaats en is verantwoordelijk voor de uitlading/lossing.
- Niet-geaccepteerde bestellingen worden door DLM gevelschadeherstel, voor rekening en risico van de opdrachtgever, opgeslagen, conform het bepaalde in artikel 5.
ARTIKEL 8: RECLAMES/RETOURZENDINGEN
- De opdrachtgever is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van de zaken c.q. het beëindigen van de werkzaamheden tot controle ervan over te gaan. Wanneer zichtbare defecten, fouten, onvolkomenheden en/of gebreken e.d. worden geconstateerd, dient zulks te worden aangetekend op de vrachtbrief c.q. begeleidingsbon en onmiddellijk ter kennis van DLM gevelschadeherstel te worden gebracht. Tevens dient een schriftelijke bevestiging hiervan binnen 24 uur plaats te vinden.
- Overige reclames, ook ter zake van verrichte werkzaamheden, dienen per aangetekend schrijven binnen 8 dagen na ontvangst van de zaken c.q. na de voltooiing van de werkzaamheden aan DLM gevelschadeherstel te worden gemeld.
- Voor consumenten (natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf) wordt tevens het bepaalde in artikel 10, lid 12 in acht genomen.
- Wanneer bovengemelde reclame niet binnen de daar bedoelde termijnen aan DLM gevelschadeherstel is kenbaar gemaakt, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen c.q. de werkzaamheden goed te zijn uitgevoerd.
- Ten aanzien van onvolkomenheden in natuurproducten (zoals glas en hout) kunnen geen reclames worden ingediend, wanneer deze verband houden met de aard en eigenschappen van de grondstof(fen). Een en ander ter beoordeling van DLM gevelschadeherstel.
- Reclames schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
- DLM gevelschadeherstel dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken.
- Indien retourzending noodzakelijk is voor onderzoek, gebeurt dit slechts voor rekening en risico van DLM gevelschadeherstel, wanneer deze hier uitdrukkelijk en schriftelijk mee instemt.
- In alle gevallen geschiedt retourzending op een door DLM gevelschadeherstel te bepalen wijze. Retourzending geschiedt voor rekening en risico van de opdrachtgever, tenzij DLM gevelschadeherstel de reclame gegrond verklaart.
- Wanneer zaken na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd, geheel of gedeeltelijk zijn verwerkt, beschadigd of overgepakt, vervalt elk recht op reclame.
- In geval van terechte reclames zal de schade worden afgehandeld conform het bepaalde in artikel 11.
ARTIKEL 9: VERREKENING VAN MEER- EN MINDERWERK
- Meer- en minderwerk dient mondeling of schriftelijk tussen DLM gevelschadeherstel en de opdrachtgever overeengekomen te worden en zo nodig schriftelijk te worden bevestigd.
- Verrekening van meer- en/of minderwerk geschiedt ineens bij de afrekening, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Wanneer het totaalbedrag van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, heeft DLM gevelschadeherstel recht op een vergoeding van 15% van het overtreffende bedrag van het minderwerk.
ARTIKEL 10: BETALING
- Betaling dient te geschieden conform hetgeen partijen daarover hebben afgesproken.
- Betaling dient binnen 30 dagen na factuurdatum te geschieden.
- Indien een factuur niet tijdig conform afspraak is betaald, is de opdrachtgever die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf direct in verzuim.
- Consumenten worden bij niet tijdige betaling eerst een termijn van 14 dagen gegund om alsnog te betalen. Indien ook dan geen volledige betaling volgt, is de consument in verzuim.
- De opdrachtgever die in verzuim is, is aan DLM gevelschadeherstel een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente per maand, cumulatief berekend over de hoofdsom. Delen van een maand worden als volle maand aangemerkt.
- Indien betaling uitblijft, is DLM gevelschadeherstel bevoegd haar verplichtingen tot levering of het verrichten van werkzaamheden op te schorten totdat betaling is geschied of voldoende zekerheid is gesteld.
ARTIKEL 11: AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE
- DLM gevelschadeherstel streeft naar het hoogst haalbare resultaat, maar aanvaardt geen aansprakelijkheid voor onvolkomenheden, breuk, beschadiging, afwijkingen of gevolgschade, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Dit geldt ook voor personeel of derden die zij inschakelt.
- De aansprakelijkheid van DLM gevelschadeherstel is beperkt tot de netto prijs van de opdracht.
- Indien zichtbare fouten of gebreken in materialen of levering aantoonbaar reeds bij levering aanwezig waren, zal DLM gevelschadeherstel naar keuze kosteloos herstellen of vervangen.
- DLM gevelschadeherstel staat in voor gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde; levensduur kan echter niet worden gegarandeerd.
- Bij levering van materialen baseert DLM gevelschadeherstel zich op informatie van producenten/leveranciers en is niet aansprakelijk voor onjuistheden daarin.
- DLM gevelschadeherstel is niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen, glansverschillen, structuurverschillen, eilandvorming en dergelijke.
- Werkzaamheden worden beoordeeld vanaf 5 tot 10 meter afstand.
- Beoordeling mag niet plaatsvinden met strijklicht of kunstlicht.
- Verborgen gebreken of risico’s dienen vóór aanvang gemeld te worden.
- Grote herstellingen blijven zichtbaar; deze worden vooraf in offerte benoemd.
- Spuitbanen, aanzetten of uitnevelzones vallen buiten verantwoordelijkheid.
- Gevolgschade door weersinvloeden of externe factoren valt buiten aansprakelijkheid.
- Stagnaties door weer, derden of opdrachtgever worden nacalculeerbaar in rekening gebracht.
- Verkleuring of schade door zon en reiniging is uitgesloten van aansprakelijkheid.
- Aansprakelijkheid voor schade vervalt 2 maanden na ontstaan van de schadeverplichting.
- Voor consumenten geldt een maximale termijn van 1 jaar.
- DLM gevelschadeherstel is niet verantwoordelijk voor het verstrekken van PBM’s aan derden.
- De opdrachtgever moet derden informeren over oplosmiddel houdende producten en zorg dragen voor vergunningen.
- Rechten vervallen en opdrachtgever vrijwaart DLM gevelschadeherstel indien schade:
- is ontstaan door ondeskundig gebruik
- is ontstaan door negeren van instructies
- voortkomt uit fouten in gegevens/materialen van opdrachtgever
- is ontstaan door aanwijzingen van de opdrachtgever
- Specifieke voorwaarden worden vermeld in de offerte.
- Garantievoorwaarden worden afzonderlijk verstrekt.
- Binnen een straal van 75 meter van onze werkplek mogen zich geen voortuigen of andere objecten bevinden. DLM-Gevelschadeherstel is niet aansprakelijk voor eventuele spuitnevel op objecten, gevels of voertuigen.
- De opdrachtgever of uitvoerder dient vooraf zorg te dragen voor de naleving van artikel 22, of derden hierop te wijzen en/of te verplichten tot naleving.
ARTIKEL 12: EIGENDOMSVOORBEHOUD
- DLM gevelschadeherstel behoudt zich de eigendom van geleverde en te leveren zaken voor tot op het tijdstip waarop de opdrachtgever volledig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan. Deze betalingsverplichtingen omvatten naast de koopprijs ook vergoedingen voor verrichte werkzaamheden en eventuele schadevergoedingen bij tekortkomingen van de opdrachtgever.
- Indien DLM gevelschadeherstel een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden, met behoud van het recht op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.
- De opdrachtgever is verplicht DLM gevelschadeherstel direct schriftelijk te informeren indien derden rechten doen gelden op zaken waarop het eigendomsvoorbehoud rust.
ARTIKEL 13: INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
- DLM gevelschadeherstel is rechthebbende op industriële en intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de inhoud en vorm van rapporten, tekeningen, berekeningen, ontwerpen, constructies, softwaremodellen, omschrijvingen, adviezen enzovoorts.
- Het gebruik en openbaarmaking van deze gegevens is – tijdens én na uitvoering van de opdracht – uitsluitend voorbehouden aan DLM gevelschadeherstel.
- Pas na volledige betaling verkrijgt de opdrachtgever een gebruiksrecht op de betreffende gegevens.
ARTIKEL 14: PAND/WARRANTAGE
Na volledige betaling is het de opdrachtgever niet toegestaan geleverde zaken aan derden in pand te geven, te bezwaren met een bezitloos pandrecht of op te slaan bij derden als zekerheid (warrantage). Dergelijke handelingen gelden als toerekenbare niet-nakoming. DLM gevelschadeherstel kan dan haar verplichtingen opschorten of de overeenkomst ontbinden, met recht op schadevergoeding, rente en winstderving.
ARTIKEL 15: FAILLISSEMENT, BESCHIKKINGSONBEVOEGDHEID E.D.
De overeenkomst tussen opdrachtgever en DLM gevelschadeherstel wordt ontbonden zonder gerechtelijke tussenkomst of ingebrekestelling op het moment dat:
- de opdrachtgever failliet wordt verklaard
- (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt
- onder curatele of bewind wordt gesteld
- executoriaal beslag op zijn vermogen plaatsvindt
- of anderszins de beschikking over zijn vermogen verliest
Tenzij de curator of bewindvoerder de verplichtingen als boedelschuld erkent.
ARTIKEL 16: OVERMACHT
- Indien DLM gevelschadeherstel haar verplichtingen uit een overeenkomst niet kan nakomen door overmacht (niet-toerekenbare tekortkoming), is zij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden of de nakoming op te schorten voor een redelijke termijn zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Als de overeenkomst deels is uitgevoerd, blijft de opdrachtgever gehouden tot betaling van dat gedeelte. - Onder overmacht wordt onder meer verstaan: oorlog, onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen, blokkades, natuurrampen, pandemieën, bedrijfsstoringen, brand, diefstal, machine-uitval, vertragingen bij leveranciers of derden, transportproblemen, of andere buitengewone omstandigheden bij DLM gevelschadeherstel of haar toeleveranciers.
- Indien de opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, surseance van betaling aanvraagt, failliet gaat of zijn onderneming liquideert, worden alle vorderingen van DLM gevelschadeherstel onmiddellijk opeisbaar.
ARTIKEL 17: ANNULERING / ONTBINDING
- De opdrachtgever doet afstand van zijn recht op ontbinding van de overeenkomst conform artikel 6:265 BW, tenzij dit artikel uitdrukkelijk van toepassing is verklaard.
- Deze bepaling is niet van toepassing op consumenten (natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf).
- Annulering is enkel mogelijk met toestemming van DLM gevelschadeherstel. In dat geval is de opdrachtgever verplicht tot vergoeding van minimaal 30% van de overeengekomen prijs en de afname van reeds bestelde (eventueel bewerkte) zaken tegen kostprijs.
- De opdrachtgever is jegens derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart DLM gevelschadeherstel daarvoor.
- Door de opdrachtgever reeds betaalde bedragen worden niet gerestitueerd.
ARTIKEL 18: TOEPASSELIJK RECHT / BEVOEGDE RECHTER
- Op de overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter, tenzij DLM gevelschadeherstel ervoor kiest om een zaak aanhangig te maken in haar eigen vestigingsplaats.
- Consumenten kunnen binnen één maand na kennisgeving door DLM gevelschadeherstel aangeven dat zij de zaak liever aan de wettelijk bevoegde rechter willen voorleggen.
- In het geval van een buitenlandse wederpartij kan DLM gevelschadeherstel het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter in Nederland of in het land waar de wederpartij gevestigd is.
SPECIFIEKE BEPALINGEN
De algemene bepalingen van deze voorwaarden zijn onverkort van toepassing. Bij strijdigheid met specifieke bepalingen, gaan de specifieke bepalingen voor.